Fenomén průzkum spokojenosti. A jak je spokojený šéf?

20.8.2019

Blaho zaměstnance je kapitál současnosti. Dobré výsledky z průzkumu znamenají nadějné vyhlídky pro firmu. A co šéfové? Možná mají pocit, že si vší péčí o blaho zaměstnance podřezávají sami pod sebou větev.

Průzkum je dobrý sluha... 

Pokud se výsledky průzkumu spokojenosti neztratí někde v překladu (což se, bohužel, také stává), mají vedle personalisty největší dopad na ... šéfa!

Zaměstnanec nejspíš ví, jestli je v práci spokojen nebo ne. Zodpovězením průzkumných otázek zasílá zpětnou vazbu svému vedení. V malé firmě si dobrý šéf všimne, když je někdo nespokojený. A stihne včas zareagovat. 

Hodně dobrý nebo spíše hodně všímavý nejvyšší šéf to zvládne i ve střední firmě. 

Ve velké firmě by mohl dostatečnou vnímavost a empatii ke každému jednotlivému zaměstnanci projevovat snad jen superman. Naštěstí se to od něj nežádá, od toho jsou tu manažeři. 

Přesto se průzkum hodí. Zaměstnanec nemusí být hned nutně nespokojený, aby se o něj šéf měl zajímat. V dotaznících průzkumů spokojenosti se stále častěji objevují prázdné kolonky, někdy celé volné řádky, odstavce, stránky (...) kde má dotazovaný příležitost být iniciativní a vytasit se s podněty.  

Ačkoliv někdy bývají prudce originální. 

… ale zlý pán 

V průzkumech umějí respondenti někdy pohladit. 

  • Moji kolegové jsou moji kamarádi. 
  • Velké plus je zkrácený úvazek. Jako matka bych jinde hledala těžko. 
  • Zažil jsem tu lásku svého života.

Někdy můžeme návrhy považovat za trochu revoluční. Ale kde je vůle, je většinou i cesta zaměstnanci vyhovět. 

  • Rád bych si s sebou do práce bral psa. 
  • Chci den home office navíc. 
  • Omezuje mě moje pevná pracovní doba. Ocenil bych větší flexibilitu. 
  • V zimě by se šikla dávka vitamínů v dodávkách ovoce. 
  • Chceme v zoo adoptovat surikatu. 

A pak se z dotazníků vynoří noční můry všechny šéfů a majitelů. 

  • Cítím se nedostatečně finančně ohodnocen/a. 
  • Kolega toho dělá méně a má vyšší plat. 

Přičemž samotná mzda už dávno nepředstavuje jediné horké téma. 

  • V konkurenční firmě mají kartu na sport. Proč ji nemáme taky?
  • Na Západě je běžnou praxí nákup firemních akcií, tuto možnost bych ocenil/a.  
  • Vizáži kanceláří by prospěly barevné skákací balony. 
  • Pracovní dobu bych si rád/a zpříjemnil/a návštěvou soukromé firemní sauny. 
  • Mému výkonu by prospělo občasné rozptýlení na kolotoči s labutěmi. 
  • Každý lichý měsíc bych chtěl mít celou dobu volno na seberozvoj. 

Minimálně poslední tři poslední podněty jsou samozřejmě přitažené za vlasy. To jen abyste se během čtení nezačali nudit. 

“Už jsi navrhl jméno pro surikatu? Ještě ne?! No, dobře. A kam šoupneme ten kolotoč?” 

Back to business. Pokud jste někdy nějaký takový průzkum provedli, dali zaměstnancům volnou ruku a následně se snažili tu část návrhů na zlepšení, která se jevila rozumná a prospěšná pro všechny, nebo alespoň většinu osazenstva, nenudili jste se určitě. 

Zvlášť pokud jste k úkolu přistupovali s otevřenou myslí a vůlí vyjít zaměstnancům co nejvíce vstříc. 

A už vůbec se nenudil nejvyšší, který musel návrhy posvětit a jejich uvedení v život dát zelenou. Právě ten si totiž chopil kormidla a pustil se do neznámých, neprobádaných vod. 

Vědom si toho, že jinde naplo plachty a hnalo firemní plavidlo správným směrem, to může jeho lodi strhnout stěžeň. 

A naopak.  

Odcházím, nová doba!   

Časy se mění. Hodnoty taky. Pro dnešní zaměstnance, především pro stále častěji skloňované mileniály, není tolik důležitá oslňující kariéra, jako spíše smysl toho, co dělají. A taky čas na život. 

Zajímá je firemní kultura, slyší na příležitosti k rozvíjení se, lákají je libozvučné pojmy jako svobodná firma. A tak dále. 

Práce nemá vést ke spokojenosti, práce má spokojenost vytvářet. 

Kéž by platilo, že spokojenost zaměstnance rovná se spokojenosti šéfa. 

Bohužel také platí, že s jídlem roste chuť. Pokud ve firmě probíhají změny k lepšímu a zaměstnanci je to stále málo, řekne sbohem a šáteček. A je ta tam. Některým požadavkům nedokážete vyhovět, ani kdybyste se rozkrájeli na takovýhle nudličky

Ne že by snad bylo špatně, když se zaměstnanec snaží, aby mu bylo lépe. Má-li to být ku prospěchu všem, tím lépe pro vás. Nejeden zaměstnavatel však už zaplakal nad tím, když se svým lidem snažil vyhovět až příliš. 

Pamatujte, že nikdy nemůžete konkurovat všem ve všem. 

Můžete ale vytvořit bezkonkurenční prostředí

 

Ať projde dalším průzkumem na jedničku i šéf. 

JAK NA BEZKONKURENČNÍ PROSTŘEDÍ V NAŠÍ FIRMĚ?

Zanechte kontaktní údaje a návrh termínu setkání. Do 24 hodin vás budeme kontaktovat.

Hlavní kancelář

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno

IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Brno

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

Praha

APROFES, s.r.o.
Paříkova 11a
190 00 Praha 9

praha@aprofes.cz
Tel: +420 606 089 306

+420 603 456 779