Zapomeňte na klasiku, generace Zet na ni neslyší

4.4.2017

Industrializace, globalizace, westernizace, modernizace, emancipace, evaluace, edukace, individualismus …Na jedné straně spousta cizích slov, na druhé vývoj světa kolem nás. Které z těchto slov znáte osobně, a které už jen z knížek dějepisu a vyprávění rodičů? Do jaké generace patříte?

Zaměstnance nejde samozřejmě “škatulkovat” podle toho, kdy se narodili. Každý člověk je indiviualitou kovanou společností, ve které vyrůstal. Nicméně, při větší míře zobecnění, můžete najít v jednotlivých generacích společné rysy.

Na pracovním trhu se setkávají čtyři typy zaměstnanců. Generace Baby Boomers, generace X, Y a Z. Každá z těchto skupin má jiné nároky na zaměstnavatele. Před personalisty je postavena nová výzva. Jak nastavit komunikaci a motivaci dané skupiny zaměstnanců?

Zaměstnáváte Baby Boomers, Xmens, Ylony nebo online Zet?

Baby Boomers

V současnosti se jedná prakticky o nejstarší generaci, se kterou se můžeme setkat na trhu práce. Baby Boomers se vyznačují nebývalou pracovitostí. Stejnou očekávají od svých kolegů a podřízených. Svůj osobní život začínají až po práci. Touto skupinou se nebudeme nyní zabývat.

Generace X. Narození od 60. do 80. let.

Dnešní čtyřicátníci až padesátníci zažili starý svět bez otevřených hranic a nových technologií. Lidé odchováni komunismem, kterým se otevřely dveře ke svobodě žijí mnohdy s falešnou představou, že tvrdá práce je vždy odměněna úspěchem. Často jsou to odchovanci velkých konglomerátů, které do našeho světa pronikaly. Jsou loajálnější ke svému zaměstnavateli. Změna je pro ně náročná.

Generace Y. Datum narození mezi 1979 a 1989

Mezi hlavní rysy generace Y patří flexibilita a dobrá znalost technologií. Kladou důraz na jméno firmy a její hodnoty. Práce pro ně musí být motivující a smysluplná. Nemají problém se změnou zaměstnání i kompletně oblasti, ve které působí. Dnešní třicátníky motivují peníze, možnost kariérního a osobního rozvoje. Chtějí být součástí týmu, vědět o změnách a být jejich součástí. Ideální šéf je kouč, který je vede, ale neřídí.

Internetová generace Z narozena po 1989

Generace Z je svobodná, nezávislá a “trpí” velkou individualitou. Vyrůstali obklopeni online světem. Práce s technologiemi je naprosto přirozenou součástí jejich života. I jejich pracovní hodnoty se od generace X a Y liší. Mladá generace netouží po budování dlouhodobé kariéry u jednoho zaměstnavatele. Práce je zábavou. Často již na škole ví čemu se chtějí věnovat a cílevědomě si razí svou cestu.

Mluvíte řečí "jejich kmene"?

Generace X vnímá hierarchii a málokdy se bouří nastaveným pravidlům. V dnešní době se je tato generace “u moci”. Tvrdě pracuje, zadává úkoly, často rozhoduje. Už "má něco odpracováno" a předává cenné znalosti a zkušenosti mladším. Stačí jim dát prostor a ukázat, že předáním informací nepřijdou o svou pozici. Generace Y dodržuje formální komunikaci. Přichází s novými nápady a očekává zpětnou vazbu. Chce diskutovat a vyřešit problém. Nejmladší generace Z vede velmi neformální komunikaci, a to napříč firemní strukturou. Boří zaběhnuté hierarchie. Vítězí ten, kdo má lepší nápad. Očekává časté hodnocení svého výkonu.

Zaháčkujte si Zet

Přestože se pracovní trh mění, personalisté už ví, kde se uchazeči již poznaných generací X a Y pohybují, a kde ulovit ty nejlepší. Neznámou zůstávají uchazeči generace Zet. Na co slyší, čím je namotivujete a jak s nimi pracovat?

V práci...jako doma

Generace Z miluje variabilní prostředí. Sdružuje často práci a zábavu. Tomu odpovídá vzhled pracovního prostředí. Dříve využívané uzavřené místnosti pro 10 lidí s “přilepenou” zasedačkou jsou pro mladou generaci nepřijatelně svazující. Preferují vzdušné prostory s nastavitelnými paravány nebo příčkami, neformální komunikaci v týmu, kooperaci napříč firemní hierarchií.

Bez onlinu ani ránu

Generace Z využívá naplno moderní komunikační a mediální technologie. Denně přicházejí mnohokrát do styku s komunikačními aplikacemi (instant messaging, textové zprávy aj.), MP3 přehrávači, mobilními telefony či YouTube. Kvalitní technologie očekávájí i od svého zaměstnavatele.

Vysoký plat je neohromí

Ač jsou free a stále online, generace Z si zakládá na rodinném krbu. I když v trochu jiném pojetí než generace dřívější. Často pracují na částečný úvazek nebo z domu, aby nemuseli své děti odevzdávat do zařízení denní péče. Jsou ochotni vzdát se kariéry i vysokého platu za čas strávený s rodinou a přáteli.

K McDonaldovi? NIKDY

Hodnoty generace Z se oproti dřívějším generacím liší. Na prvním místě je rovnováha mezi pracovním a osobním životem. Práce již není jen povinnost. Je to radost, nedílná součást života a osobnosti člověka. Možná právě proto mladá generace kritičtěji nahlíží na “značku” firmy pro kterou pracují. Touží po neustálém růstu a získávání informací, což je často oříšek pro personalisty. O tom, jak si udržet zaměstnance “Z” si povíme podrobněji někdy příště.

Mávání stravenkami? Leda tak v létě místo vějíře

Získat a hlavně udržet si zaměstnance z generace Z je těžké. Mezi hlavní lákadla však obecně patří:

  1. Kariérní postup a osobní rozvoj, vzdělávání (až 50%).
  2. Propojení pracovního a osobního života, home office, volná pracovní doba, sick days.
  3. Dobré technologické vybavení pracoviště.
  4. Občerstvení na pracovišti.
  5. Neformální setkávání a firemní akce pro zaměstnance.

Přesuňte se do onlinu

Chcete oslovit generaci Z? Zapomeňte na tisk. Veškerá komunikace s touto skupinou uchazečů probíhá online. Buďte nápadití. Buďte zábavní. Nevyhrožujte pravidly, slibujte zábavu a vzdělávání. Zapomeňte na texty. Nahraďte je obrázky či příběhy. Zapojte kreativitu. Vyhlaste soutěže, finančně podpořte studentské projekty. Nabízejte brigády a stáže. Zaháčkujte si aktivní a šikovné uchazeče internetové generace už při studiu.

Jste připraveni na generaci Zet?

Generace Z věří ve svou schopnost vyřešit každý problém po svém. Umí si najít potřebné informace a cestu, mnohdy velmi odlišnou od tradičních společenských řešení. Jsou nekonvenční a otevření. Málo firem v České republice je zatím připraveno reagovat na požadavky Generace Z.

 

A co vy? Je vaše firma připravena využít potenciál generace Z? Napište nám své postřehy. Ať pokud hledáte Xmany, Ylony nebo onlinové mágy generace Z, jsme vám k dispozici. 

Potřebujete pomocnou ruku při náboru? Napište nám.

Zanechte kontaktní údaje a návrh termínu setkání. Do 24 hodin vás budeme kontaktovat.

Sídlo firmy

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477

 

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

+420 603 456 779