Jak poznat syndrom vyhoření

26.4.2022

Syndrom vyhoření může potkat každého

Dříve jste svoji práci milovali, ale poslední dobou je vše jinak. Při pomyšlení na práci se vám stáhne hrdlo, těžko se vám dýchá nebo vás polije studený pot? Máte potíže s usínáním a všechno vás štve? Jestli jste ztratili o vše zájem a máte pocit, že už nic nezvládáte, pak zřejmě trpíte syndromem vyhoření. Tento problém se nevyplatí podceňovat. Důkazem je i fakt, že ho WHO v roce 2019 oficiálně zařadila mezi nemoci.

Nejvíce ohrožené jsou pomáhající profese

Syndrom vyhoření můžeme nazvat stavem chronického stresu. Vzniká jako důsledek dlouhodobého pracovního stresu, který vás dovedl až na hranici naprostého vyčerpání. Může být ale spojen i s nedostatečným finančním či společenským ohodnocením nebo pracovním stereotypem. Nejčastěji postihuje pomáhající profese, jako jsou zdravotníci, učitelé, hasiči apod., nebo jedince, kteří mají sklony k perfekcionismu nebo workoholismu.

První znaky syndromu vyhoření

Vše začíná vysokým pracovním nasazením, které však není adekvátně ohodnoceno. Brzy na sebe dotyčný nakupí víc, než je schopen zvládnou. Snaží se stihnout tolik věcí, že nakonec neudělá téměř nic. Postupně přestává mít pocit, že má jeho práce smysl a stává se podrážděným, otupělým a zklamaným. Rád by odešel to jiné práce, ale to není vždy možné.

Jste nemocní

Ve chvíli, kdy vás přestanou bavit činnosti, které jste dříve milovali a máte pocit, že už nemůžete dál, je nejvyšší čas vyhledat odborníka. Syndrom vyhoření se ale může projevit i zdravotními problémy jako jsou dušnost, bolesti hlavy, potíže se zažíváním, bolesti břicha, arytmie a podobně. Neléčený syndrom vyhoření může vyústit v deprese a pocit, že by bez vás bylo na světě líp. Nepodceňte varovná znamení a začněte problémy řešit včas. Nejdříve můžete zkusit zavolat na bezplatnou Linku první psychické pomoci na tel. č. 116 123. Uvědomte si, že každý člověk četně vás má právo žít šťastně a spokojeně.

Jak předejít potížím

Pokud cítíte, že by se syndrom vyhoření mohl týkat i vás, je nejvyšší čas se zastavit a zamyslet. Uvědomte si, že nemusíte vždy všem pomáhat a naučte se říkat jasné „ne". Snižte své nároky i pracovní zátěž a raději se soustřeďte na budování pracovně-hygienických návyků, které vám mohou situaci ulehčit. Začněte si práci dopředu plánovat v rozumném množství a nezapomeňte ani na přestávky. Dodržujte zdravý životní styl a věnujte dostatek času své rodině, koníčkům a přátelům.

 


Štítky: Motivace

Sídlo firmy

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno

 

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

 


IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

+420 603 456 779