Lovíte na sociálních sítích?

11.2.2015

Sociální sítě a jejich všestranné využití jsou logickým vyvrcholením stále se zlepšujících technologií a dnešního zrychleného způsobu života. Využívají je všichni. Od studentů, kteří si zde vyměňují informace většinou zábavního typu, přes lidi ve středním věku, po firmy, které se na sociálních sítích nejen prezentují, ale také obchodují. Jak jste na tom vy? Dokážete využít sociální sítě ke své práci?

Nábor na síti

Na sociální sítě jsou informace vkládány samotnými uživateli zcela dobrovolně a často také bez jejich vědomí. Poskytují tak ohromný kapitál, se kterým dokáže dobrý HR pracovník udělat zázraky. Proč? Můžete oslovit i ty kandidáty, kteří možná ani v tuto chvíli neví, že bych chtěli změnit práci. Můžete získat kontakty, reference na kandidáta, sledovat jeho společenské chování. Je jen na vás, jak dokážete tohoto potenciálu využít.

Na sociálních sítích narazíte na 2 typy uchazečů. Aktivní a pasivní. Aktivní uchazeč bude odpovídat na inzerci, bude mít aktualizovaný životopis. Těchto je tam celých 20%. Na druhou stranu pasivní uchazeč práci nehledá. Je možná spokojený, možná nespokojený zaměstnanec jiné společnosti. V tuto chvíli není ve fázi, kdy by práci aktivně hledal. Jeho CV není „vyšperkované“, mnohdy není doplněno o aktuální data. Právě tito „uchazeči“ představují zbylých 80% trhu.

Hledejte jehlu v kupce sena

Každá sociální síť má své specifikum. Česká mutace profesionální sociální sítě LinkedIn má přes 300 000 uživatelů, Facebook pak přes 1 miliardu. Než začněte hledat, přemýšlejte koho chcete najít. Zde jsou současné možnosti sociálních sítí, ve kterých můžete „lovit své ryby“.

Facebook

  • osobnější charakter; vhodné pro hromadné oslovování studentů, absolventů a brigádníků, kteří se opakovaně vrací.

Twitter

  • na hranici mezi osobní a profesionální sítí; vhodné pro hledání IT specialistů a programátorů

LinkedIn

  • profesní sociální síť; ideální pro hledání specialistů, ale i ostatních pozic

Google plus

  • sociální síť, která měla být konkurencí Facebooku, v současné době hlavně zaměřeno na fotky a tzv. hangouts, pro vyhledávání zaměstnanců v současné době nedoporučujeme

GitHub, Yammer, Stackoverflow, Pinterest a Instagram

  • ostatní specializované a lokální sítě
 

Nepodceňujte klíčová slova

Nevhodnou volbou klíčových slov a způsobu vyhledávání jste schopni oslovit max 20-30% z trhu. Uvědomte si, že hledáte nejen mezi aktivními uchazeči. Nespoléhejte na to, že člověk, který práci nehledá bude mít detailně propracovaný profil. Zkoušejte různé kombinace, hledejte podle zkušeností, znalostí, ale také podle firmy, ve které může pracovat, školy, kde mohl váš ideální kandidát studovat.

 

6 záludností vyhledávání na sociálních sítí

  1. Je poměrně jednoduché zaměnit uchazeče za jeho jmenovce či virtuálního dvojníka. Ne vždy profil patří skutečně osobě, která se za ni vydává.
  2. Uchazeč, který nemá aktuální a detailně propracovaný životopis může patřit mezi pasivní kandidáty.  Není proto důvod na něj nahlížet negativně.
  3. Při prověřování uchazečů sledujte, zda se shodují informace v zaslaném životopisu s těmi, které jsou prezentovány na sociálních sítích.
  4. Aktivní uživatel sociálních sítí neznamená horší pracovník. Ba naopak, v mnoha profesích se jedná o osobu, která umí prakticky využívat komunikační prostředky současné doby.
  5. S daty získanými ze sociálních sítí pracujte taktně. Ne vždy vyznívají pro potenciálního zaměstnance pozitivně, ne vždy reálně vykreslují to, co potřebujeme o člověku vědět.
  6. Jestliže uchazeč hovoří o své práci na sociálních sítích, které jsou veřejně dostupné, může představovat pro firmu bezpečnostní riziko. Je mnohem těžší udržet tajemství na sociální síti než v reálném životě.

Každá sociální síť nabízí balíčky placených služeb. Zvažte, zda je potřebujete. Vše lze dělat chytře a levně!

Cesta k úspěchu a efektivnímu vyhledávání pomocí sociálních sítí může být dlouhá a trnitá. Už jen samotné vybudování sítě kontaktů trvá měsíce. Při správném používání ale můžete oslovit mnoho odborníků, kteří práci aktivně nehledají, ale změnu zvažují.

 

Využijte sociální sítě nejen k náboru

V dnešní době je již prezentace na LinkedInu a ostatních sociálních sítí samozřejmostí. Starejte se o svůj profil, aktualizujte ho. Věnujte vaší prezentaci zvýšenou pozornost, ať už z pozice firmy, personalisty či soukromé osoby.

Některé firmy využívají např. Facebook jako svůj intranet. Vytvoří si svůj účet, a mezi „přátele“ pustí jen své zaměstnance. Kromě praktičnosti v řešení vnitrofiremní komunikace tento způsob také zlepšuje vztahy mezi zaměstnanci, posouvá jejich vztah na určitou „osobnější“ úroveň a zvyšuje jejich loajálnost vůči firmě.

 

Potřebujete pomocnou ruku při náboru? Napište nám.

Zanechte kontaktní údaje a návrh termínu setkání. Do 24 hodin vás budeme kontaktovat.

Sídlo firmy

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477

 

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

+420 603 456 779