Nároky firem i uchazečů dosahují nebeských výšin

17.4.2018

Míra nezaměstnanosti v ČR za leden a duben 2018 se drží stále pod 4 procenty. Nadále patří tuzemská nezaměstnanost k nejnižším v Evropě a lze mluvit o přirozené nezaměstnanosti. Uchazečů o práci je minimum.

Hlavní důsledek pro zaměstnavatele? Vyšroubování benefitů do nebeských výšin. A zdaleka nejde jen o finanční lákadla. Personalisté prakticky ve všech segmentech - nejen těch tradičně lukrativních jako IT - prokazují úctyhodnou kreativitu v jejich vymýšlení a realizaci.

Lidí je zkrátka málo a když už je nazýváte uchazeči nebo dokonce svými zaměstnanci, diktují si podmínky v novodobé pracovní historii nevídané. Abychom byli spravedliví - firmy s požadavky na zaměstnance rovněž nejsou zrovna skromné! Mzdy rostou, cena služeb a produktů zůstává stejná, zisk firem se snižuje personálními náklady. Co si zaměstnanci diktují, jak se k tomu staví firmy, a kam to všechno směřuje?

Nabídka práce 21. století z perspektivy firem

Zaměstnavatelé vedle zvyšování mezd a rozšiřování nabídky benefitů zvyšují svou atraktivitu inovativně. O usilovné práci na employer brandingu už toho bylo napsáno dost v loňském roce, který byl budování zaměstnavatelské značky a HR marketingu doslova zasvěcen. A právě součástí (nejen) employer brandingu je prohlubování motivace a loajality zaměstnanců.

Kromě jasného definování firemních hodnot atd. se snaží firmy svým zaměstnancům zatraktivnit firmu a pobyt v ní díky přívětivému, sympatickému prostředí. Kromě "vyšperkování" samotných pracovních prostor tak zařazují relaxační a sportovní zóny. 

  • Funky pracovní prostředí, posilovna a spol.

Tedy oživení pracovišť, jak jen to jde. Živý mech na stěnách coffee roomu? Ano, i to v českých firmách najdete. Hlavně ať se lidem v práci líbí. Plusové (a dnes už vlastně nezbytné) body si tak firmy připisují hlavně u mladé generace (o generaci Y ještě bude řeč). Do budoucna tohle bude při rozhodování uchazečů, zda nastoupit u vás nebo upřednostnit víc cool zaměstnavatele, hrát roli ještě výrazněji.

  • Usnadníme vám kromě pracovního i soukromý život

Firmy zařazují benefity, které zaměstnancům usnadňují skloubit pracovní/soukromý život, tzv. work-life balance. Kredit u firem zprostředkujících úklid, hlídání dětí... 

  • Home office, kam se podíváš

Češi začínají přicházet na pravdivost zahraničních studií. Dokázaly, že zaměstnanec na home office nejenže práci nefláká, v průměru doma odpracuje naopak více než na pracovišti. Zaměstnanec je navíc ve větší psychické pohodě, neboť má možnost dohlédnout si doma na opraváře, uvařit nemocnému potomkovi čaj. Win-win.

  • Časová flexibilita

Princip je podobný jako u home office - tam není podstatné KDE svou práci uděláte, hlavně že ji uděláte (a dobře). U benefitu v podobě volné pracovní doby zaměstnanci můžou pracovat, KDY potřebují. Někomu vyhovuje pracovat časně ráno, někdo má pomalejší nástup. A nemuset si brát půl dne dovolené kvůli zařizování v bance a prostě si odskočit a pak zůstat v práci déle... k nezaplacení.

  • Opouštění donedávna zásadních požadavků

Firmy už neodrazují případné kandidáty podmínkami, které ve výsledku nejsou zásadní. V některých oborech už se nebazíruje na vysokoškolském titulu, v jiných zase přestali vyžadovat praxi. A jinde zaměstnancům garantují nulové přesčasy.

  • Svačinky na pracovišti

Nejen nápoje na pracovišti zdarma - firmy svým lidem zajišťují jednou týdně či denně ovoce, někde dokonce kaloričtější kalibr v podobě sendvičů apod.

 

A co za to?

Za svou ochotu vyhnat benefity pěkně vysoko ovšem firmy požadují ochotu zaměstnanců a uchazečů také nabízet víc než kdykoli dosud.

Laťka je mnohde tak vysoko, že kandidáti ji nezvládají překonat:

  • Pořádná jazyková výbava uchazečů. Angličtina není nadstandardní kvalita, je to základ. Kdysi angličtina byla potřeba hlavně u vedoucích pracovníků, dnes i u těch řadových. K tomu se z několik oborů rozšířila prakticky do všech. Dřív marketérům stačila dokonalá znalost mateřštiny, teď je podmínkou i angličtina. Jazyky chtějí firmy po lidech v průmyslové výrobě, kdysi nevídaný jev. Místní firmy expandují do zahraničí, žije u nás více cizinců, pracovní týmy jsou multikulturní atd. Kdo umí k angličtině ještě německy, rusky... jen ten je nadstandard.

  • V mnoha branžích se zostřily požadavky - např. v IT jsou v kurzu specialisté schopní adaptovat se bleskurychle na nové a nové technologie. A to ještě uvidíme, jak s požadavky zamává nástup umělé inteligence. Podobná situace panuje v průmyslové výrobě a dalších odvětvích.

Práce 21. století z perspektivy uchazečů a zaměstnanců

Největší trend dneška? Uchazeči jsou rezignovaní, frustrovaní. Jak to, když hýčkání ze strany firem vůči zaměstnancům je tak extrémní? Vysoké požadavky firem na kandidáty jsou často také extrémní. Nejenže angličtinu chtějí dnes i po prodejcích a kuchařích.

Abyste dosáhli i na "obyčejné" pozice, musíte zvládat nejrůznější technologie. Být pružní a schopní během pár dní osvojit si zcela nové dovednosti. S objevováním výhod EQ (emoční inteligence) musejí třeba marketéři kromě hluboké znalosti oboru s přesahem do IT předvést silné komunikační a prodejní dovednosti. A k tomu samozřejmě "ještě tu plynulou angličtinu". Tytéž nároky řeší obchodníci.

Co dnes zaměstnanci (uchazeči) vyznávají za hodnoty:

  • Moje práce (mi) musí dávat smysl. Nejen její obsah - aby mě bavil - ale taky ať se posouvám...
  • Potřebuji v práci flexibilitu! Ne být novodobý otrok. Občasný home office je samozřejmostí.
  • Chci se moci ztotožnit s firemními hodnotami. Prostě chci být hrdý, že pracuji zrovna pro tuhle značku. Pak si klidně i naberu zodpovědnost navíc.
  • Work-life balance - a víte co, klidně i míň peněz, hlavně že budu mít prostor i na osobní život, koníčky, rodinu!

Generace Y

Dobře, je to už klišé jak z praku, ale musíme je zmínit. Jednak už jsou aktuálně v pracovním procesu, jednak za dekádu budou tvořit většinovou populaci v produktivním věku. Jejich požadavkům tedy zaměstnavatelé musí naslouchat. Platí pro ně tytéž "pracovní" hodnoty uvedené v bodech výše, plus pár specifik: coby absolventi pokukují po rychlém kariérním postupu a na téže pozici nechtějí "trčet" déle než tři roky.

Jsou velmi flexibilní, lační učit se nové věci, angličtina je samozřejmostí - navíc její aktivní verze. Milují IT a moderní vychytávky, v nichž se umí rychle zorientovat. A mají rádi vizuálně hezké věci (to je např. to cool pracovní prostředí, o němž jsme mluvili v úvodu). Někteří budou velmi řešit, zda jejich zaměstnavatel třídí odpad a principy firmy jsou v souladu s trvale udržitelným rozvojem.

Zato s přesčasy to na ně vůbec nezkoušejte.Také očekávají silné "strojové" zázemí - aby za ně pracovaly co nejvíc chytré mašiny. Jsou hrdí na vysokoškolský titul a počítají s tím, že firmy to také ocení - i finančně. Jsou zvyklí na vysokou životní úroveň - a to chtějí i v pracovním prostředí.

Největší strašák (nejen) generace Y

A asi nejvíc je odrazuje korporátní zkostnatělost procesního aparátu. Raději jdou do malé či střední firmy, kde je nebudou otravovat rozhodovací procedury zahrnující několik kol a souhlas x lidí. Cítí už předem frustraci z představy, že když si o něco zažádáte, nedostanete hned odpověď či potřebné oprávnění od jednoho určitého člověka.

Z maličkosti se stává problém mezinárodního rozsahu, neboť o ANO/NE rozhoduje mezinárodní tým. Požadavek putuje přes jednotlivé tuzemské struktury až do zahraniční centrály. Generace Y je ale zvyklá dozvědět se vše hned, objednat a rezervovat si na pár kliků vše od parfému po ubytování na druhé straně planety.

 

Jak vyhovět požadavkům dnešních uchazečů a zachovat zdravou míru?

  • Respektovat, že zaměstnanci (včetně čerstvých absolventů) nechtějí ztrácet elán přesčasy.
  • Zrychlete svůj náborový proces - abyste "ukořistili" slibného kandidáta, musíte být rychlejší než konkurence.
  • Jako součást budování své zaměstnavatelské značky (employer branding) zahrňte důstojné zacházení s uchazeči, a to i těmi nevyhovujícími. Dopřejte jim zpětnou vazbu, proč neuspěli. Dozví se něco užitečného pro zvýšení svých budoucích šancí. A budou tak o vás "ve světě" hezky mluvit, i když u vás neuspěli.
  • Oslovujte i "pasivní" schopné uchazeče, tj. ty, kteří vlastně práci nehledají. Práci aktuálně mají, ale často zůstávají ze setrvačnosti a neochotě opouštět jistoty. Pokud je vhodně namotivujete, můžou být vaši...

 

Dělá vám vrásky nábor zaměstnanců? Pomůžeme!

Zanechte kontaktní údaje a návrh termínu setkání. Do 24 hodin vás budeme kontaktovat.

Hlavní kancelář

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno

IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Brno

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

Praha

APROFES, s.r.o.
Paříkova 11a
190 00 Praha 9

praha@aprofes.cz
Tel: +420 606 089 306

+420 603 456 779