Hodně práce - málo lidí… nasaďte HR marketingu křídla sokolí!

26.9.2017

Firmy v Čechách dlouhodobě řeší tvrdý oříšek v podobě nedostatku zaměstnanců. Na úřadech práce je nezvykle vylidněno a pro personalisty je nábor zaměstnanců olympijskou disciplínou. Dle prognózy pro rok 2018 se situace výrazně nezmění: velké korporáty budou nadále zoufale hledat v prořídlých řadách zájemců o práci, jen u malých firem náborový maraton ustane. Přesto čeká HR branži další kolo olympiády.

 

Co dělalo HR profíkům největší vrásky v roce 2016 a 2017:
  • kvalita uchazečů
  • množství kandidátů

 

HR marketing, employer branding nebo sociální sítě? A proč ne vše?

Ať už sháníte zaměstnance z vlastních či externích zdrojů, jedno je jasné: některé staré osvědčené metody náboru zaměstnanců patří do bazaru. Nahrazují je sofistikovanější prostředky. Chytré firmy tak mají v malíku sociální sítě, budují employer branding (svou značku coby zaměstnavatele), realizují originální HR marketing. Už se zkrátka neřeší jen to, jak firma působí na své zákazníky a spolupracující firmy, ale také jak je čitelná a sympatická směrem k potenciálním i stávajícím zaměstnancům.

 

Heslo mise zní: ZVIDITELNIT ZAMĚSTNAVATELE NA PRACOVNÍM KOLBIŠTI. Značka: trvale.

 

HR marketing a k čemu je to vlastně dobré

Tohle je gró chytré HR strategie moderní doby. Ano, personalista musí mít přesah do jiných oborů jako psychologie nebo právě marketingu. Proč nevyužít chytré know-how profíků jiných oborů? Nemusíte být hned otrlí náboráři jako Luděk Sobota a Petr Nárožný v třeskuté komedii "Já to tedy beru, šéfe...!", kteří byli v metodách lovu zaměstnanců tak neortodoxní, až diváka mrazí. Ti o potenciálních zaměstnancích zjišťovali velmi detailní osobní informace. I vy ale potřebujete zjistit, proč vás třeba zaměstnanci opouštějí v prvním roce, jaké mají osobní důvody - zaveďte výstupní pohovor a v přátelském duchu pátrejte po konkrétních motivech odchodu. A následně příčiny odstraňte nebo zmírněte.

 

HR marketing = lepší povědomí o vaší firmě → více uchazečů o práci ve vaší firmě

 

Mírové zbraně (velkého dosahu) pro váš HR marketing

Začneme u pramene. Tedy u kandidátů, kteří teprve zvažují, že přejdou na vaši stranu barikády jako zaměstnanci. Zpříjemněte jejich zážitek z výběrového řízení, udělejte z náboru zajímavou záležitost, pusťte do světa inzeráty příjemně odlišné od konkurence. I kdyby u vás nakonec nepracovali, budou o fajn pohovoru vykládat. A když už je máte fyzicky na své půdě, proč se jich na závěr nezeptat, jak vaši firmu vnímají? Příležitosti na stromě nerostou. Navíc zdarma.

Připravte se, startujeme

A když nastoupí právě k vám... uvítejte nováčka sympaticky a vřele! Vypiplejte svůj onboarding proces. Jste přece rádi, že rozšířil firemní rodinu a nechcete, aby požádal o rozvod ve zkušební době, protože se necítí plnohodnotným partnerem. A až se u vás zabydlí, podpořte ho v kariérním růstu.

Na firemních webovkách mějte extra kariérní mikrostránky. A optimalizujte je pro mobilní zařízení! Ať na smartphonu vypadají lákavě, až je uchazeč bude projíždět při čekání na semaforu.

Že ovládáte Facebook, Linkedin a spol. stejně bravurně jako firemní automat na kávu? A co Youtube? Natočit senzační virální video, které si lidé budou nadšeně předávat, je na menší nobelovku, ale i "obyčejně" povedené video zaujme.

Hlavně IT firmy vědí, že dávno nestačí šikovné kandidáty oslovit až v době státnic - dejte o sobě vědět včas a zaujměte už bakaláře nebo studenty na odborné střední škole.

Boj o zaměstnance probíhá lítě. I vy nasaďte plnou polní - vypracujte taktický plán firemní kultury. Chce to prostě cultural fit - nestřílejte zbytečně munici, oslovte profesionály.

Poznejte své kandidáty

I když zasloužené plody vychutnáte až později, proveďte analýzu rozhodovacích kritérií svých kandidátů, způsobu náboru konkurence a také analýzu stávajících pracovních podmínek svých zaměstnanců, úrovně komunikace s vašimi zákazníky, platové politiky, kvality technologií ve vaší firmě atd. Zkrátka to chce důkladnou analýzu všeho, co tvoří výslednou pověst vaší společnosti. Jen na základě toho vytvoříte jednoznačnou a nezaměnitelnou pozici na trhu v povědomí uchazečů.

Horký tip jak oživit váš nábor zaměstnanců

Zapojte do výběrového řízení herní prvky. Gamifikace je v ČR firmami zatím málo používaná, proto si díky ní můžete připsat zajímavé body navíc!

 

Employer branding

Zapracujte na budování značky zaměstnavatele, protože to je vaše vizitka na pracovním trhu. A kdo má vizitku z rukou profíků z kvalitního materiálu, s jednoznačnými, pravdivými informacemi o firmě a vyvedeným logem, ten je pro uchazeče čitelný a viditelný.

Jak stvořit povedený zaměstnavatelský branding

Síla je v informacích, proto je sbírejte pečlivě jak hřiby praváky. Ptejte se. Ptejte se svých zaměstnanců, PROČ si vás vybrali, proč zůstávají. Vyzvídejte u uchazečů o práci na pohovoru, PROČ chtějí být ve vašem týmu, podle čeho si obecně hledají nového zaměstnavatele. Sledujte svou konkurenci - co o sobě hlásá do světa, jaké používá komunikační kanály...
Tímto vás nepřekvapíme - buďte kreativní. Jakmile máte spokojené zaměstnance, zaměřte se na ty budoucí. Neotřelá náborová strategie zajistí, že se o vás bude mluvit. Věnujte energii jednorázovým kampaním na konkrétní pozice a zkuste to netradičně. Ať se o vás ví!


Opět neplýtvejte municí - najděte "cílového zaměstnance", poznejte ho, vytvořte jeho profil.

  • V jakých kruzích se pohybuje?
  • Jak ho oslovit a zaujmout?
  • Které komunikační kanály používá?

Tomu všemu přizpůsobte náborovou kampaň. Po její realizaci věnujte pozornost vyhodnocení úspěšnosti/neúspěšnosti - do další kampaně přece nechcete lamentovat nad případnými chybami, příště je prostě neuděláte.

Vybudování employer brandingu vám bude chvíli trvat a jinak to ani nejde. Platí stejné principy jako u tvoření brandu jako takového: cokoli můžeme označit za značku, ale brandem se konkrétní značka stává až po nějaké době, kdy se jí podaří vymezit pole působnosti, jasnou souvislost s produktem, punc jedinečnosti, je to pro zákazníka srozumitelné, zapamatovatelné. Proto se i vy při plánování dlouhodobé strategie employer brandingu připravte na promyšlené dlouhodobé promo aktivity a nutné finanční investice např. na tvorbu kreativy nebo nového webu.

Být kreativní... ale jak?!

Zkuste víc nápadů, všechny se nemusí povést. Třeba u vás ve firmě vytvořte pozici manažera štěstí. Být poskytovatelem zaměstnání může každý. Ale vy chcete mít zaměstnanecký brand silný jak pětihodinový vývar.

Vám se to povede. Představte si průběh jako přípravu koktejlu. Vložte svou firmu, přimíchejte přístup neortodoxní, neotřelý a svěží jak bríza, protřepejte, servírujte.


Zvyšte o své firmě povědomí. → Změňte povědomí pozitivním směrem. → Zaměřte se i na pozitivní změny uvnitř firmy u stávajících zaměstnanců.

Hotovo, mise splněna.

 

 

Nebuďte na to sami. Spojte síly s námi!

Zanechte kontaktní údaje a návrh termínu setkání. Do 24 hodin vás budeme kontaktovat.

Hlavní kancelář

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno

IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Brno

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

Praha

APROFES, s.r.o.
Paříkova 11a
190 00 Praha 9

praha@aprofes.cz
Tel: +420 606 089 306

+420 603 456 779