360° zpětná vazba: sáhněte po skutečně efektivním hodnocení zaměstnanců

29.7.2020

Kdo má hodnotit výkon a chování zaměstnance? Přímý nadřízený, napadne nejspíš většinu lidí jako první. A není to málo? 360° zpětná vazba staví hodnocení na pohledu více osob: nadřízených, kolegů, podřízených, klidně však i klientů. Více pohledů přináší překvapivě komplexní posudek toho, jak si člověk v zaměstnání vede, kde jsou jeho silné stránky i kde je naopak prostor ke zlepšení. 

360° zpětná vazba a vše, co vás zajímá  

V ideálním případě dochází k hodnocení “ze všech stran”. Odtud také název metody. Minimální počet respondentů, kteří by se šetření měli zúčastnit, je tři. Komplexita výsledků 360° zpětné vazby však samozřejmě stoupá s počtem těch, kteří se hodnocení účastní. 

Některému zadavateli stačí zpětná vazba ze strany nejbližšího profesního okolí. U zaměstnanců, kteří mají na starosti jednání s širokým okruhem osob, případně zodpovídají za velké projekty,  nebo je jejich činnost jinak mimořádně důležitá, se co nejkomplexnější feedback hodí. Hodnotí se v rámci týmu, mezi jednotlivými odděleními, někdy i externě - lidmi mimo firmu. Třeba zákazníky.

Výčet vlastností, které jsou prostřednictvím dotazníků šetřeny, se odvíjí od potřeb firmy. Od toho, jaké jsou její vize, strategie, jaké nároky na dotyčného zaměstnance klade. 

Příkladem často šetřených vlastností jsou … 

  • Rozhodování
  • Týmová spolupráce
  • Jednání v krizových situacích 
  • Komunikace
  • Organizační dovednosti
  • Schopnost a ochota učit se 
  • Adaptabilita 
  • Kreativita 

Dotazování pak u každé z vybraných vlastností udělují body v rozsahu číselné škály, třeba 1 - 5. Důležité je zmínit, že hodnocený hodnotí také sám sebe. Konfrontace pohledů “jak nahlížím sám na sebe” a “jak mě vidí ostatní” je podstatnou součástí metody, která hodnocenému přináší spoustu námětů k zamyšlení. 

Aby bylo hodnocení co nejvěrnější, musíme dodržet několik základní pravidel. 

  • Účastníci hodnocení by měli pochopit, proč se šetření provádí, jaké jsou jeho přínosy a proč by se nad každým bodem hodnocení měli hlouběji zamyslet. 
  • Hodnocení probíhá zásadně anonymně. 
  • Interpretaci výsledků provádí někdo, kdo s ní má zkušenosti a kdo konfrontaci s výsledky provede efektivně a zároveň citlivě. Proto je výhodné poptat pro zpracování externího konzultanta, který celému procesu garantuje nestrannost i profesionální provedení.  

Sečteno a podtrženo, poskytuje vazba cenné podněty pro osobní/profesní rozvoj. Jedná se o investici do zaměstnanců, která se - je-li správně použita - vrací zpátky velmi rychle. 

Zaujala vás 360° nebo jakákoliv jiná služba? Pojďme se dohodnout na spolupráci.

Zanechte kontaktní údaje a návrh termínu setkání. Do 24 hodin vás budeme kontaktovat.

Sídlo firmy

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477

 

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

+420 603 456 779