Způsoby vedení přijímacího pohovoru s kandidáty 2

6.2.2015

Pohovor je nejpoužívanější, a je-li dobře připraven i prováděn, pak i nejlepší metodou výběru pracovníků. Úkolem je zjistit prostřednictvím pohovoru dodatečné informace o uchazeči, jeho očekáváních a pracovních cílech, posoudit jeho osobnost a povahové rysy. Na základě získaných informací pak zhodnotíte, zda se jedná o vhodnou osobu na obsazovanou pozici.

Jiný úhel pohledu, pohovor vnímá   jako možnost poskytnutí  informací o firmě a nabízeném pracovním místě.  Existuje mnoho typů pohovorů, proto je na místě zvážit,  který z nich je vhodný pro vaši řešenou pozici.

Pohovory můžeme dělit podle několika hledisek:

Pohovor podle specifických otázek

Behaviorální (Behavior-Based Interviews – BBI)

Tímto typem pohovoru zjistíte měkké dovednosti, tzn. jak uchazeč zvládá komunikaci s nepříjemnými lidmi, jak jedná pod stresem, zda je schopen vyjednávat, zda je schopen vést a motivovat lidi atd.

Behaviorální pohovor vychází z předpokladu, že chování uchazeče v minulosti predikuje jeho chování v budoucnosti. Uchazeče se ptejte na konkrétní situace, jak je zvládal či řešil. Podpořte ho k uvedení příkladů z profesního či osobního života, při kterých prokázal dotazovanou vlastnost nebo dovednost.

 Využívejte různé typy otázek:

  • otevřené – poslouží vám k získání informací (kdo?/co?/kdy?/jak?/proč?)
  • uzavřené – poslouží vám ke kontrole získaných informací
  • hypotetické -  lépe poznáte uchazeče, ale odpovědi nelze brát doslova ("jak byste se cítil, kdyby..." )
  • alternativní
  • sugestivní
  • rétorické

Výhody

  • Získáte cenné informace o pracovních zvyklostech a dovednostech kandidáta.

Nevýhody

  • Informace o uchazeči bývá neúplná, pokud pokládáte zejména kladné otázky. 
  • Trochu se zapotíte při přípravě pohovoru a při špatném provedení získáte nekompletní nebo neodpovídající informace. 
 

 

Situační pohovor

Tento typ pohovoru se skládá z otázek, které se zaměřují na chování uchazeče  v konkrétní hypotetické situaci. Na rozdíl od behaviorálního pohovoru (zaměřeného na minulost) se jedná o teoretické situace, ve kterých by se uchazeč mohl vyskytnout.

Výhody

  • Máte možnost nastínit situace spojené s nabízenou pozicí.

Nevýhody

  • Uchazeč může v reálné situaci jednat jinak.

Stresový pohovor

Stresovým pohovorem sledujete reakce uchazeče v zátěžových podmínkách (stresových situacích). Při tomto typu pohovoru se snažte dostat uchazeče „pod tlak“. Cílem je získat informace o osobnostních charakteristikách, o jeho frustrační toleranci, motivaci, zvládání stresu a podobně. Tento typ pohovoru je vhodný jen pro některé obsazované pozice. Zvažte, zda je to právě ta vaše.

 Využijte následující tipy:

  • Jakým způsobem uchazeče dostat „pod tlak“?
  • Ptejte se vícekrát na stejnou věc.
  • Tvařte se znuděně během pohovoru.
  • Pokládejte otázky velmi rychle za sebou.
  • Opakovaně kritizujte odpověď uchazeče.

 

V personalistice se nejčastěji setkáte s pohovorem polostrukturovaným behaviorálního typu. Ať už se jedná o jakýkoliv pohovor, je nutné se na něj dobře připravit.

  • Před začátkem výběrového řízení vždy přemýšlejte, jaký typ pohovoru je pro vámi obsazovanou pozici nejvhodnější. Rozhodněte se na co se budete ptát, jakým způsobem a jakou informaci chcete uchazeči sdělit.
  • Vždy si zapisujte poznámky.
  • Věřte, že díky přípravě budete při pohovoru úspěšnější!

Vyvarujte se chyb

  • Nemáte připravené otázky.
  • Neudělali jste si dostatek času na pohovor.
  • Dáte na „první dojem“, který zastře reálné informace.
  • Kladete sugestivní otázky ovlivněné vaším přesvědčením.
  • Kladete uzavřené otázky.
  • Moc hovoříte, málo nasloucháte.
  • Díky vlastním starostem se nesoustředíte na pohovor– působíte na uchazeče dojmem nezájmu.
  • Projektujete vlastní zkušenosti do odpovědí uchazeče.
  • Dovolíte uchazeči převzít iniciativu a vést rozhovor.
  • Vedete pohovor bez písemných poznámek.

Způsoby vedení přijímacího pohovoru s kandidáty 1 (dle počtu osob a strukturovanosti)

1. část

 

Potřebujete pomocnou ruku při náboru? Napište nám.

Zanechte kontaktní údaje a návrh termínu setkání. Do 24 hodin vás budeme kontaktovat.

Sídlo firmy

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477

 

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

+420 603 456 779