Potřebujete obchodníka? Hledejte nadání, ne naditý životopis

18.5.2020

Obchod je nedílnou součástí každého podnikání. Kdo neprodává, nevydělává. V době blahobytu je být obchodníkem o poznání jednodušší než v době nastupující krize poptávky. Odteď budou prodávat ti s opravdu dobrým zbožím nebo ti opravdu schopní. Myslíte si, že najít šikovného obchodníka teď bude hračka? Nebo alespoň jednodušší než dřív? Pak vás nejspíš čeká zklamání. 

Obchodník nad zlato

Kdo má tu zkušenost, potvrdí, že hledat schopného zkušeného obchodníka je jako pátrat po jehle v kupce sena. Ti nejlepší jsou rozebraní a dostat je na “svoji stranu” znamená buďto přijít se super neobvyklým ambiciózním projektem, nebo sáhnout hluboko do kapsy. 

To ostatně ještě donedávna platilo pro většinu zodpovědných pozic. Pokud jste si slibovali, že se zchlazením ekonomiky přijde období, kdy bude vyhledávání talentů jednodušší, co se obchodníků týká, budete zklamaní. Každého, kdo má obchod alespoň trochu v krvi, si budou firmy střežit jako oko v hlavě. Kdo neprodává, nevydělává. V nejbližších měsících až letech lze těžko počítat s mohutnou expanzí, ale každá firma, která má zájem přežít, se bude soustředit na maximální stabilizaci, případně na tvorbu finančních rezerv (trochu pozdě, i takové případy však jsou). Obojí se bez obchodu dělá těžko, s obchodníky zkrátka byznys stojí i padá a každý rozumný šéf si toho je vědom. 

Náš tip z archivu: Užitečné tipy pro úspěšný recruitment

Co z toho plyne? Při náboru není řešením spoléhat na zázrak v podobě zkušeného vyjednávače s širokou sítí kontaktů, který se zhlédne ve vizi vaší firmy, bude pro ni žít a v krajních případech i dýchat. Řešení je najít člověka, který má potenciál se takovému zázraku časem přiblížit. 

Žádný učený z nebe nespadl 

Obchodníky nevyjímaje. I ten nejzkušenější obchodní zástupce, který hravě plní plány a akvizice provádí jako mávnutím kouzelného proutku, začínal kdysi na “zelené louce”. Nevěděl nic o vyjednávání, o řeči těla, neměl žádné kontakty, vše se učil postupně a za pochodu. A jediné, na čem v tu chvíli záleželo, bylo to, zda má nebo nemá předpoklady pro to být dobrým obchodním zástupcem. 

Zda umí být

  • cílevědomý a ambiciózní, 
  • vytrvalý,
  • komunikativní, 
  • empatický, 
  • otevřený, se schopností získat a nadchnout ostatní pro věc, 
  • profesionál na slovo vzatý a zároveň si ponechat lidskou stránku - nechodit takzvaně přes mrtvoly. 

Náš tip z archivu: Co prozradí (o) uchazeči test osobnosti

Může to znít jako otřískané klišé, ale nejdůležitější je talent a nadšení. Když je najdete a váš obchodní zástupce dostane prostor růst a učit se, odmění se vám přínosem vaší firmě. Čím dříve si výhody, které pro vás méně zkušení, avšak nadaní lidé představují, tím lépe pro vás.  

Přijďte si pro radu

Zanechte kontaktní údaje a návrh termínu setkání. Do 24 hodin vás budeme kontaktovat.

Sídlo firmy

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477

 

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

+420 603 456 779