Máte v týmu introverty? Využijte to ve svůj prospěch

21.11.2017

Na pracovní výkon má kromě dalších kritérií velmi zásadní vliv typ pracantovy osobnosti - tedy zda je introvert či extrovert. Západní kultura nás sice vychovává už od základní školy k týmové práci a adoruje extroverzi, přitom za velkou spoustou vědeckých objevů, převratných myšlenek v IT branži i uměleckých počinů stojí právě introverti.

Když v dnešní personalisticky napjaté době uvažujete, čím vším udělat pro své zaměstnance svou firmu fajn místem na práci, aby neodešli ke konkurenci, může být zajímavé zohledňovat i tento fakt.  Vezměte si na pomoc testy osobnosti zaměstnanců.

Poznej "svého" introverta

Pro pořádek je dobré ujasnit pojmy a dojmy, i když asi každý už něco o dvou světech introverze vs. extroverze slyšel. Nejsou to dva znepřátelené tábory brojící proti sobě, jen zástupci obou z nich čerpají životní energii z rozdílných světů.

 

EXTROVERT INTROVERT
  • Čerpá energii z vnějšího světa, miluje velkou společnost a akce, nerozhází ho změny - spíš je uvítá, hodně a rád mluví.
  • Naopak znervózňuje ho klid a frustruje nedostatek podnětů.
  • Je tedy ideální pro práci mezi/s hodně lidmi - kolegy, dodavateli, zákazníky... Rád s nimi mluví, baví ho ta pestrost odvíjející se z hojného interpersonálního kontaktu.
  • Extrovert bude v práci spokojený třeba jako nákupčí, logistik, provozní...
  • Čerpá energii ze (svého) vnitřního světa, nerad mluví "jen tak" - zato hluboké rozpravy má rád, zbožňuje klid a hájí si své soukromí.
  • Společnost a přehršel vnějších podnětů ho vyčerpává.
  • Mívá nadání pro tvůrčí činnosti, a to nejen uměleckého ražení typu psaní, malování, ale i programování či buňky pro vědecké bádání - zkrátka pro činnosti, kde je potřeba fungovat v tzv. flow (k tomu se ještě vrátíme).

 

 

Slavní introverti? Lidé všech možných profesí.
Bill Gates, Carl Gustav Jung, Steve Wozniak,
Albert Einstein, Warren Buffet, Petr Kellner...

 

Přeučit introverta na extroverta?

Extrovertů je mezi námi většina. Nejčastěji se uvádí, že tvoří 70 - 75% populace, takže na introverty zbývá 25 - 30%. Podobný poměr sil čekejte i mezi svými zaměstnanci. Proč je to důležité na pracovním kolbišti zohledňovat? Důvodů je mnoho a jako personalistovi nebo vedoucímu vám to může v mnoha ohledech usnadnit řešení některých ožehavých chvilek. Například?

  • Spory v týmu: Introverti a extroverti mají prostě v něčem odlišný přístup ke světu a rozdílné představy o tom, co je fajn a co ne. To může způsobovat na pracovišti třenice. Když respektujete oba dva přístupy, lze spory často uhasit, ještě než se rozhoří v opravdový konflikt a dlouhodobou nepohodu.
  • Dřímající potenciál introvertních zaměstnanců: Introverti se často za své nastavení stydí, protože naprostá většina lidí kolem jsou tak jiní. Skrývají proto své pravé založení, přemáhají se a snaží působit jako majorita, aby zapadli a nevybočovali. Jenže to velmi často vede k tomu, že nerozvinou a neukážou své talenty a silné stránky. Když jako nadřízený nebo personalista introverta podpoříte, můžete na pracovišti objevit machra na oblast, kterou se dlouhodobě nedaří pokrýt.
  • Odchod introverta ke konkurenci: Introverta může firemní týmově orientované prostředí natolik frustrovat, že i když jej náplň práce baví, raději odejde někam, kde ho pravidelně nenutí do team buildingových akcí.

 

Velký průlom v akceptování "divnosti" introvertů
znamenala kniha Susan Cain "Ticho - síla introvertů
ve světě, který nikdy nepřestává mluvit". Kniha se
stala bestsellerem a autorka (introvertka do morku kostí)
celebritou.

 

Podpořte introverta a máte z něj zaměstnance roku

Přizpůsobte pracovní prostředí i těm svým zaměstnancům, kteří jsou introverti, přestože statisticky tvoří i ve vaší firmě "jen" třetinu. Vlastně stačí zázračně jednoduchá opatření, co nic nestojí. Byl by hřích přijít o zapracované lidi a odborníky, když nábor zaměstnanců je v dnešních dnech tak náročná disciplína.

7x pro blaho introverta

  1. Nenuťte je do týmových aktivit typu sociální družení na vánočních večírcích a team buildingových dnech.
  2. Pokud to jen trochu jde, dopřejte jim kancelář o méně obyvatelích. V open space doslova fyzicky i psychicky strádají. Množství lidí je rozptyluje, oni se ale potřebují ponořit do tzv. flow, které znají všichni vrcholoví sportovci - pro ty nejlepší výsledky je nutné ponořit se do hlubokého stavu soustředění, kdy jako by přestane existovat svět kolem, existuje jen daný problém. Pokud samostatné kanceláře vaše pracoviště neumožňuje, nechejte alespoň vybudovat v open spacech klidové zóny.
  3. Introverti mohou být i výborní lídři. Nejde jim o moc a post, jde jim o vyniknutí oboru, o skvělé výsledky v něm. Snažte se je "vytáhnout" nahoru, protože oni sami jsou na to často příliš tišší a neprůbojní.
  4. Umožněte jim některé věci sdělovat písemně na úkor ústního projevu (včetně telefonování). Vzpomeňte na "mlčeti zlato, mluviti stříbro".
  5. Nenuťte je sdělovat důležitá vyjádření a rozhodnutí hned - potřebují čas vše uvnitř sebe zpracovat, poradit se sám se sebou - jedině tak dodají skvělé originální nápady, návrhy a řešení.
  6. Podporujte "smíšené" týmy - extroverti a introverti se skvěle doplňují, tvoří kvalitní jin & jang! Společné výsledky mohou prezentovat extrovertní členové, introverti zase rádi zpracují podklady. A nenuťte introverty do týmového brainstormingu - v tu chvíli se spíš neblýsknou, jen to "nějak přečkají".
  7. Dopřejte jim jako benefit občasný home office - dobijí baterky a budou vás považovat za nej zaměstnavatele vycházejícího jejich potřebám.

 

Institute of Personality Assessment and Research
v letech mezi 1956 a 1962 došel na základě výzkumu
k závěru, že opravdu kreativní lidé tendují k introverzi.

 

Umíte jako pokroková firma využívat rozdílů v osobnosti zaměstnanců ve svůj prospěch a docenit význam psychotestů? Pak se u vás introvertní zaměstnanci budou cítit jak zlaté rybky ve vodě a ani je nenapadne jít o zaměstnavatele dál. Bývají to loajální pracanti (a jak víme, nemají rádi změny)!

 

Otestujte s námi své kandidáty i zaměstnance

Zanechte kontaktní údaje a návrh termínu setkání. Do 24 hodin vás budeme kontaktovat.

Hlavní kancelář

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno

IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Brno

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

Praha

APROFES, s.r.o.
Paříkova 11a
190 00 Praha 9

praha@aprofes.cz
Tel: +420 606 089 306

+420 603 456 779